Mennybe mennek-e a kutyák?
Az amerikai Dog Fancy című kutyás lap különbözô vallások képviselôinek illetve filozófusoknak tette fel a kérdést: kutyák számára is nyitva áll a Mennyország kapuja? Két évtizeddel korábban írók, filozófusok és akadémikusok világi nézeteket egyesítettek az állatokra vonatkozó teológiai passzusokkal, hogy megállapítsák, mi Isten szándéka az állatokkal. Az állatok iránti etikai érzékenység filozófiai és politikai érvényességet nyert a nyugati államokban, s ez lehetôvé tette a különbözô vallási művek, így a Biblia vizsgálatát is az állatokra közvetlenül illetve szimbolikusan vonatkozó hivatkozásokkal kapcsolatban.
Brian T. McSweeney
katolikus pap, New York
– Mi a katolicizmus álláspontja az állatokról?
– Tudtommal nem található semmilyen utalás a Bibliában Jézusról, hogy kapcsolatba került volna kutyákkal, egyházunknak azonban vannak idevágó tradíciói. Mindenek elôtt tisztelnünk kell Isten minden teremtményét, így a kutyákat is, s kötelességünk kedvesen bánni az állatokkal.
Az állatok Isten teremtményei, így ô róluk is gondoskodik. Az állatok viszont nem tudnak absztrakt módon, tudományosan gondolkodni. Abban különbözünk mi, emberek a föld többi lényétôl, hogy van lelkünk.
– Létezik valamilyen tanítás az állati túlvilágról?
– Azt tudjuk, hogy az emberi lélek hova jut halála után, de hogy az állati...? Jézus azt mondja, minden teremtmény megújul a Paradicsomban. Így a kutyatartóknak azt mondhatom, hogy a lehetôsége megvan négylábú társaik mennybemenetelének, elvégre a Mennyország nem holmi sivár, állatok és növények nélküli világ.
– Tehát a katolicizmus azt tanítja, hogy a kutyák is mennybe mehetnek?
– A Paradicsom az emberek számára lett teremtve. Így egy kutya nem saját maga révén, hanem kizárólag az emberhez kötôdô kapcsolata révén juthat a mennybe. Úgy gondolom, Isten megengedi nekünk, hogy szeretett társunk örökké mellettünk maradjon.
Gershon Winkler
rabbi, New Mexico
– A zsidó hit szerint van a kutyáknak lelkük?
– Nálunk régi tradíció az állatok, különösen a kutyák tisztelete. Tanításaink szerint minden emberi és állati lénynek lélek adatott, s minden lélek visszatér teremtôjéhez. Az írás szerint minden igaz ember ismeri állatai lelkét. A Talmud több helyen is említ olyan ókori rabbikhoz tartozó állatokat, akik részesei voltak gazdáik vallási szertartásaiknak. Az ókori Izraelben emlékművet állítottak egy kutya tiszteletére, aki hogy megmentse gazdája életét, maga ivott a kígyóméreggel szennyezett vízbôl. A kutya megpróbálta figyelmeztetni a pásztort, de az nem figyelt ugatására, így a kutya a vízhez rohant, ivott belôle és meghalt, hogy megmentse gazdáját. Az emlékmű neve Nafsha D’kalba, mely annyit tesz, „a kutya lelkének emlékére.”
– Ön szerint mennybe jutnak a kutyák?
– Minden teremténynek lehetôsége van bejutni az Édenkertbe. Minden állat elnyeri jutalmát, az isteni üdvösséget, attól függôen, hogyan élt a földön.
– A kutyák csak az emberhez való kapcsolatuk révén juthatnak a mennybe?
– Keresztények és zsidók körében egyaránt elterjedt nézet, hogy az állatok értünk, emberek miatt léteznek. Ez nem így van. Nekik is van lelkük, szellemük, ôk is hoznak döntéseket.
Pema Wangak láma,
a Tibeti Buddhista Központ vezetôje, New York
– A buddhizmus szerint van a kutyáknak lelkük?
– Mi ezt öntudatnak, értelemnek nevezzük. Hitünk szerint minden embernek és állatnak van öntudata, de ez nem jelenti azt, hogy egyformák vagyunk.
– Mi történik a kutyákkal a reinkarnációban, újjászületéskor?
– A halál nem létezésünk végét jelenti. Csak testünket hagyjuk el, hogy lelkünk más életformába költözzön át. Ez a másik életforma egyaránt lehet állati vagy emberi. A kutyák ugyanígy újjászületnek haláluk után.
– Ha valaki kutya formájában születik újjá, az egyfajta visszalépést jelent?
– Csak ha emberi szemszögbôl tekintünk a világra; mi viszont nem ezt tesszük. Az ember nem a világ központja, csak egy a létezô életformák közül, akárcsak a kutyák. Amennyiben tiszteljük az embereket, még több tiszteletet kell adnunk az állatoknak.
– A buddhizmus szerint létezik Mennyország? Ha igen, a kutyák is bejuthatnak oda?
– Igen, a mi hitünk szerint is létezik Mennyország, ahova mindenki eljuthat a megfelelô állapotban, pillanatban. A kutyáknál is cselekedeteik felelôsek azért, mennybe jutnak-e vagy sem, akárcsak az embereknél. Ez karma, és a kutyáknak is van karmájuk. Magam is kutyatulajdonos vagyok és úgy gondolom, a kutyák különleges állatok: szeretô, törôdô, értô lények. Képesek emberi érzelmekre, s tudják, ki szereti vagy ki gyűlöli ôket.
Andrew Linzey teológus,
filozófus, a Nottigham-i Egyetem professzora
– A katolicizmus szerint van a kutyáknak lelkük?
– Az ortodox katolikus gondolkodás sohasem tagadta, hogy az állatoknak van lelke, azonban csak az emberi lélek halhatatlan, mivel csak az ember képes racionálisan gondolkodni. A keresztény hitben valójában mindig igen alacsony státusa volt az állatoknak. Értelem és erkölcsi érték nélküli lényeknek tekintették ôket, melyeknek nincs halhatatlan lelkük.
– Tehát a kutyák nem lehetnek felelôsek tetteikért?
– Szerintem a feltételezés, hogy az állatok erkölcsi döntéseket hoznak és felelôsek tetteikért, eléggé abszurd. Mégis sokszor elôfordult a történelem során, hogy állatokat tettek egyházi bíróság elôtt zajló bűnvádi eljárások szenvedô alanyaivá, s ezek a perek legtöbbször halálbüntetéssel végzôdtek. Több mint 100 ilyen per jegyzôkönyve maradt fenn a IX. és XIX. század közötti Európából. Mondanom sem kell, ezek az eljárások hatalmas szenvedést okoztak az állatoknak. Különben nem kevésbé abszurd gondolat azt feltételezni, hogy Isten a föld több millió állati és növényi létformáját csupán az ember kedvéért teremtette.
– Ön szerint mennybe jutnak a kutyák?
– Számomra teljesen nyilvánvaló és teológiailag elengedhetetlen, hogy az állatok is a mennybe jussanak. Ráadásul az állatok nem bűnösek, csalók és erôszakosak, mint mi, emberek. Az állatok ártatlan teremtmények, s nem saját hibájukból szenvednek. Az igazságos Isten megváltja az állatokat szenvedéseiktôl és helyet ad nekik a Paradicsomban.
Mary Buddemeyer-Porter,
a „Viszontlátom Fidót
a mennyben?” c. könyv szerzôje és Stephan H. Webb,
az „On God and Dogs”
c. könyv szerzôje
– Önök szerint mit mond a Biblia az állati lélekrôl?
MB-P: A Biblia nem tartalmaz olyan passzust, mely kimondaná, az állatoknak nincs lelkük vagy szellemük, sôt Jób könyvében vagy a Genesisben több olyan megállapítás is van, mely szerint kifejezetten minden élôlénynek van lelke. Sajnos minden vallás közül leginkább a kereszténység ellenzi ezt a feltételezést.
SW: Szerintem a tradicionális kereszténység nincs az állati lélek ellen, hiszen a Biblia szerint is minden állat Isten teremtménye, s Isten ígérete rájuk is vonatkozik. Azonban az iparosodott, túlcivilizált, tudományos Nyugat negatív gondolkodása az állatokról a kereszténységet is kompromittálta.
– Tehát az állatoknak van lelkük és mennybe juthatnak?
MB-P: A mennybe jutáshoz lélekre, értelemre és ártatlanságra van szükség. Az állatoknak van lelkük, értelmük és ártatlanok, bűntelenek. Nem kell ôket megváltani a bűntôl, mint az embereket.
SW: A Biblia feltétlenül a mennybe helyezi az állatokat. A próféták Isten végsô királyságának ábrázolásakor mindig is szerepeltek állatok. Sehol nem szerepel, hogy a mennybemenetel a racionális értelem jutalma lenne.
– A katolicizmus szerint a kutyák csak az ember révén, az emberért juthatnak a mennybe?
MB-P: Nem tudok olyan részérôl a Bibliának, mely ezt állítaná. A kutyák nem az emberek kedvéért jutnak a mennybe. Azért jutnak oda, mert oda tartoznak, Isten magához veszi ôket, s ô nem nekünk, embereknek teremtette ôket, hanem saját magának.
SW: A Biblia szerint minden kutya a mennybe megy, akár kóbor, akár elkényeztetett jószágról van szó, bár a Biblia logikája szerint a Paradicsom elsôsorban a legtöbbet szenvedett lények jutalma.
– A kutyák cselekedetei befolyásolják a mennybe jutásukat?
MB-P: Az ô döntéseik nem számítanak, hiszen mentesek minden rossztól. Ha bűnt is követnének el, nincsenek tudatában.
SW: A kutya kiemelkedik a többi állat közül, hiszen vadállati természetét alávetette a szeretetnek. Szerintem minden kutya a mennybe jut. |